Рекомендації держателям платіжних карток щодо їх використання

НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ

 

Рекомендації держателям платіжних карток

щодо їх використання

 

Загальні рекомендації

 

1. Не розголошуйте та не повідомляйте персональні дані або інформацію про платіжну картку (у тому числі ПІН) на вимогу будь-яких сторонніх осіб, у тому числі родичам, знайомим, працівникам банку, касирам та особам, які намагаються допомогти вам під час використання платіжної картки. У разі виникнення такої ситуації зателефонуйте до банку і повідомте про цей факт.

 

2. Ніколи не записуйте ПІН-код на картці. ПІН необхідно запам’ятати або зберігати його окремо від платіжної картки в недоступному для сторонніх осіб, у тому числі родичів, місці.

 

3. Ніколи не передавайте платіжну картку для використання іншими особами, у тому числі родичами. Якщо на платіжній картці нанесено прізвище та ім’я фізичної особи, то тільки ця фізична особа має право використовувати платіжну картку.

 

4. Під час отримання платіжної картки поставте підпис на її зворотному боці в місці, яке призначено для підпису держателя платіжної картки. Це зменшить ризик використання платіжної картки без вашої згоди в разі її втрати.

 

5. Запишіть номер вашої картки та телефон банку та/або клієнтської підтримки, щоб мати змогу заблокувати карту у разі потреби.

 

6. Не забувайте забрати картку після проведення операції. Переконайтеся, що картка, яку вам повернули, належить вам. Перевіряйте правильність суми, вказаної на чеку.

 

7. Із метою запобігання незаконним операціям із використанням платіжної картки та зняття коштів із вашого карткового рахунку доцільно встановити добовий ліміт на суму та кількість операцій із застосуванням платіжної картки та одночасно підключити електронну послугу Мобільний банкінг — отримання SMS-повідомлення на мобільний телефон про проведені операції по картковому рахунку.

 

8. Для інформаційної взаємодії з банком рекомендується використовувати тільки номери телефонів, факсів, сторінок у мережі інтернет (сайтів/порталів), адреси звичайної та електронної пошти, які зазначені в документах, отриманих безпосередньо в банку, який видав картку.

 

9. Не давайте номер вашої картки, беручи участь у лотереях, рекламних акціях тощо.

 

10. Пам’ятайте, що в разі розкриття ПІНу, персональних даних, втрати платіжної картки існує ризик здійснення незаконних дій з коштами на вашому рахунку з боку третіх осіб.

 

11. У разі втрати платіжної картки держатель повинен негайно повідомити про це в банк, що видав картку. Якщо банк не отримав таке повідомлення про втрату або крадіжку картки, то банк не несе відповідальності за операції, що були проведені за допомогою втраченої платіжної картки, якщо інше не передбачено договором власника та банку.

 

12. Не використовуйте картку, яка раніше була заявлена як втрачена або викрадена.

 

Здійснення операцій через банкомат

 

1. Рекомендуємо здійснювати операції з використанням платіжних карток в банкоматах, які встановлені в безпечних місцях (наприклад, в установах, банках, великих торговельних комплексах, готелях, аеропортах тощо).

 

2. Не використовуйте пристрої, які потребують введення ПІН для доступу в приміщення, де розташовано банкомат.

 

3. Перед використанням банкомата огляньте його щодо наявності зайвих додаткових приладів, які не відповідають його конструкції та розташовані в місці набору ПІНу, та в місці (отвір), призначеному для приймання карток (наприклад, наявність нерівно встановленої клавіатури для набору ПІН). У разі виявлення зазначених невідповідностей не використовуйте такий банкомат і повідомте про це в банк за номером телефону, який зазначено на банкоматі.

 

4. Не застосовуйте фізичну силу, щоб вставити платіжну картку в отвір призначений для приймання карток. Якщо платіжна картка легко не вставляється, то не використовуйте такий банкомат.

 

5. Набирайте ПІН таким чином, щоб особи, які перебувають поруч, не змогли його побачити. Під час набору ПІНу прикривайте клавіатуру рукою.

 

6. Якщо банкомат працює некоректно (наприклад, довгий час перебуває в режимі очікування, перезавантажується, змінює характер операцій без вашої команди), треба відмовитися від послуг такого банкомата, відмініть поточну операцію, натиснувши на клавіатурі кнопку «Відміна» («Отмена» чи “CANCEL” — червоні кнопки) і дочекайтесь повернення платіжної картки.

 

7. Після отримання готівки в банкоматі необхідно її перерахувати та переконатись у тому, що платіжна картка була повернена банкоматом, дочекатися видачі чека, в разі його запиту, і тільки після цього відходити від банкомата.

 

8. Роздруковані банкоматом чеки потрібно зберігати для звірки зазначених у них сум з випискою про рух коштів на картковому рахунку.

 

9. Не слід проводити ніяких дій за підказками третіх осіб, а також не приймайте від них допомоги під час здійснення операцій через банкомат з використанням платіжної картки.

 

10. Якщо під час проведення операції в банкоматі, пристрій не повертає платіжну картку, необхідно зателефонувати до банку за телефоном, який зазначено на банкоматі, описати ситуацію, що склалася, а також звернутися з цього приводу до банку, який видав платіжну картку та поставити картку у електронний стоп-листок (заблокувати).

 

Здійснення безготівкових розрахунків

 

1. Не використовуйте платіжну картку в торговельній мережі для оплати товарів або послуг, якщо торговець/продавець/касир (у ресторані, магазині, на АЗС тощо) викликав у вас недовіру.

 

2. Розрахунки з використанням платіжної картки мають виконуватися тільки у вашій присутності. Якщо вам здалося підозрілим обслуговування в будь-якій торговельній точці, будь-ласка, повідомте про це в банк за телефоном Інформаційного центру.

 

3. Під час використання платіжної картки для оплати товарів або послуг продавець/касир може вимагати від держателя платіжної картки надати паспорт, підписати квитанцію або ввести ПІН. Перед набором ПІНу слід переконатися, що треті особи, які перебувають у безпосередній близькості від вас, не зможуть його побачити. Перед тим, як підписати квитанцію, в обов’язковому порядку перевірте суму, що зазначена на ній.

 

4. Якщо під час спроби здійснити оплату товарів або послуг із використанням платіжної картки не вдалося успішно здійснити операцію, необхідно зберігати один примірник виданої терміналом квитанції для перевірки відсутності зазначеної операції у виписці про рух коштів на картковому рахунку.

 

Виконання операцій через в мережі інтернет

 

1. Під час замовлення товарів або послуг через мережу інтернет, а також за телефоном/факсом в жодному разі не використовуйте ПІН.

 

2. Не повідомляйте інформацію про платіжну картку або картковий рахунок в мережі інтернет, наприклад ПІН, паролі доступу до рахунків, кредитні ліміти, персональні дані тощо.

 

3. При здійсненні покупок через мережу інтернет необхідно використовувати сайти/портали тільки відомих і перевірених інтернет-магазинів.

 

4. Обов’язково переконайтесь у правильності зазначення адреси сторінок у мережі інтернет (сайтів/порталів), до яких підключаєтесь і через які збираєтеся здійснювати оплату товарів (послуг), оскільки схожі адреси можуть використовуватися для здійснення незаконних дій або сумнівних операцій з використанням персональних даних платіжної картки.

 

5. З метою запобігання незаконним діям або сумнівним операціям з використанням даних платіжної картки є доцільним використовувати для оплати товарів (послуг) через мережу інтернет окремий картковий рахунок та так звану «віртуальну картку» до нього з встановленим граничним лімітом. Така «віртуальна картка», не може бути використана для отримання готівки або оплату товарів (послуг) не в мережі інтернет. У той же час обмежений ліміт дозволяє значно зменшити ризик шахрайських операцій, якщо дані «віртуальної картки» стануть відомі третім особам при проведенні держателем операцій в мережі інтернет.

 

6. Рекомендується здійснювати оплату товарів (послуг) придбаних через мережу інтернет, тільки за допомогою власного комп’ютера з метою збереження конфіденційності персональних даних та/або інформації про картковий рахунок.

 

Якщо оплата товару (послуги) здійснюється за допомогою чужого комп’ютера, рекомендується після завершення всіх розрахунків переконатися, що персональні дані та інша інформація не збереглися на даному комп’ютері: повторно відкрити сторінку продавця, на якій здійснювалась оплата товару.

 

7. Слід встановити на свій комп’ютер антивірусне програмне забезпечення і регулярно здійснювати його оновлення та оновлення інших програмних продуктів (операційної системи, прикладних програм). Це захистить вас від проникнення неліцензійного програмного забезпечення (вірусів).